Koronavirüsün Yarattığı
Kaygı, Bu Kaygının Yönetimi Konusunda Çocuklarla Yapılabilecek Psiko-eğitsel
Çalışmalar
Covid-19 adı verilen virüsün
neden olduğu yeni korana endişe veren bir biçimde yayılmaya devam ediyor. Virüsün yeni olması, dünya medyası ve sosyal
medyanın gündeminde olması, önleyici tedavisi ve aşısının bulunmaması, öldürme
oranı düşük olmasına rağmen yarattığı tehdit ile orantılı olmayan bir korkuya
sebep olmaktadır. Risk veya tehlike ile orantılı olmayan korku da kaygıya
dönüşmektedir. O halde kornavirüsün yarattığı kaygının büyüklüğünde insanların
risk/tehlike algısının ve bu algıyı çarpıtmaya zemin hazırlayan özellikle
güvenilir kaynaklara dayanmayan haberlerin etkisi vardır. Bu kaygının
yönetilmesinde yapılması gereken bu salgınla ilgili haberleri Sağlık Bakanlığı
ve Dünya Sağlık Örgütü (WHO) gibi güvenilir kaynaklardan takip etmektir.
Koronavirüs ile ilgili farkındalığa
sahip olmak ve koronavirüsün yayılmasına hazırlanmak kesinlikle bir ihtiyaçtır.
Bu konuda kendimizi ve çevremizi eğitmeliyiz. Bu eğitimde işin ruhsal, kaygı ve
stres yönetimi ile ilgili boyutlarını da mutlaka ele almalıyız.
Koranavirüs kaygısı tüm dünyayı
sarmış durumdadır. Bu kaygının normal sınırlara çekilmesi ve yönetilmesi son
derece önemlidir. Bu riski ne yok sayabiliriz ne de bu denli abartılı bir kaygı
ile ele alabiliriz. Bu kaygının yönetilmesinde öğrenci ve velilerin doğru
bilgilendirilmesinde rehberlik ve araştırma merkezlerine ve okul rehberlik
servislerine önemli görevler düşmektedir. Korona virüs kaygısının yönetilmesi
anlamında yapılacak çalışmalar kapsamlı gelişimsel psikolojik danışma ve
rehberlik programlarının “müdahale hizmetleri” kapsamında düşünülebilir. Bu
salgın vb. konular hakkındaki rehberlik etkinlikleri söz konusu programın “Güvenli
ve Sağlıklı Hayat” yeterlik alanında yer almaktadır. Bu konuda yapılabilecek
çalışmalar mevcut psikolojik danışma ve rehberlik programlarımızın “iyileştirici
hizmetler” program bileşeninin “Psiko-sosyal Müdahale” alt başlığı ve “Önleyici
Gelişimsel Hizmetler” program bileşeninin “Bilgi Verme Çalışmaları” alt başlığı
ile de ilişkilidir. Sağlık Bakanlığı açıklamalarına göre bu virüs henüz
ülkemizde görülmediği için henüz bizim için kriz durumunda değildir. Ancak bu
durum yine Sağlık Bakanlığı’nın yaptığı açıklamalara göre bu virüsün ülkemizde
görülmeyeceği anlamına gelmemektedir. Bu duruma hazırlıklı olmak gereklidir.
Öğretmeni öğrenci ve velilerimizi doğru bilgilendirmek ve bu kaygıyı yönetmek
için önleyici rehberlik kapsamında çalışmalar yapmak durumundayız.
Öte yandan koronavirüsün
yarattığı kaygıya duygusal ve ruhsal olarak daha duyarlı olan insanlar olduğu
unutulmamalıdır. Örneğin yaygın kaygı bozukluğu, panik bozukluğu ve hastalık
kaygısı bozukluğu olanlar zaten normalde de sağlık ile ilgili haberlere daha
duyarlıdır. Koronavirüs bu kişilerde ruhsal olarak daha fazla etki
yaratacaktır. Yine obsesif kompulsif bozukluğu olanlar zaten hastalık kapma
korkusu ile tekrarlayıcı bir şekilde el yıkama vb davranışlarda bulunmaktadır. Bu
virüsten korunma amacı ile de el yıkamanın öneminin vurgulanması bu insanların
durumunu daha da kötüleştirebilir. Bu kaygı, alan korkusu olarak adlandırabileceğimiz
agorafobisi olanlar içinde kalabalık alanlardan kaçınma davranışını
arttırabilir. Koranavirüse yakalandığında sağlık riski yüksek olan yaşlılar,
bağışıklık sistemi zayıf olanlar, zaten solunum ile ilgili hastalığı
bulunanlarda kaygı daha da yüksel olacaktır. Bu durumda olan bireylere
sağlanacak psikolojik destek önemlidir. Koronavirüs ile ilgili olarak kaygı konusunda
yukarıda sayılan bozukluklara sahip olanlar ruhsal açıdan risk grubundadır.
Çocuklar koronavirüs ile ilgili
yetişkinlere oranla daha yüksek bir kaygı duyabilirler. Çocuklara psikolojik
olarak destek olmak, onları daha da fazla endişelendirmeden koruyucu tedbirleri
nasıl alabilecekleri konusunda doğru bilgilendirmek başta okul rehberlik servisleri
olmak üzere tüm eğitimcilerin en önemli görevleri arasındadır. Çocukları
bilgilendirirken güvenilir kaynaklardan gelen bilgilere ve önleyici tedbirlere
vurgu yapmak gereklidir. Sağlık Bakanlığının, Milli Eğitim Bakanlığının ve yerel
yönetimlerin aldığı tedbirleri öğrencilere anlatmak endişeleri azaltıcı etki
yapacaktır.
Abartılı kaygı risk algımızı
bozar. Riskleri değerlendirirken mantıksal ve veriye dayalı düşünmek yerine
duygularımızla karar vermeye başlarız. Korku, tehdide karşı verilen normal bir
tepkidir. Sonuçta bizi güvende tutmak için gereklidir. Tehdit ister duygusal,
ister sosyal veya fiziksel olsun, bu tepki ilkel “hayvan beynimiz” (limbik
sistem) ve sofistike bilişsel beynimiz (neo-korteks) arasındaki karmaşık
etkileşime bağlıdır. Bunlar hayatta kalmaya yönelik tehditleri değerlendirmek
ve bunlara yanıt vermek için yoğun bir şekilde birlikte çalışırlar. Ancak kaygı
durumlarında limbik sitemimiz ile daha duygusal düşünmeye, bilişsel ve mantıklı
değerlendirme yapmaya daha az eğilimli oluruz.
Bilişsel davranışçı psikologlara
göre olaylar ya da problemler değil, onları algılayış ve yorumlayış
biçimlerimiz duygusal sorunlarda daha etkilidir. Birey olarak akılcı olan ve
olmayan düşünme biçimine potansiyel olarak sahibiz. Ancak akılcı olmayan
inançlarla düşünmeye biraz daha eğilimliyiz. A. Ellis’in ABC diye anılan Akılcı
Duygusal Davranışçı Yaklaşımı ile yeni korona virüs kaygısına aşağıdaki gibi
yaklaşılabilir.
A
|
B
|
C
|
D
|
E
|
F
|
G
|
Kaygıya neden olan olay
|
İnançlar
|
Duyuşsal ve davranışsal tepkiler
|
İnançların sorgulanması
|
Daha akılcı inançlar
|
Yeni Duygu
|
Yapabileceğim şeyler
|
Yeni korana virüsün dünyaya hızla
yayılması
|
Hastalık ölümcül ve yayılması önlenemez
Ben de hastalanacağım
|
Kaygı
|
*Bu virüsün gerçek öldürme oranı nedir?
*Bu virüs ile ilgili her haber doğru mudur?
*Korunmak için neler yapılabilir?
|
*Bu virüsün varlığını yok sayamam
*Ancak çok abartılı bir kaygı ile de günlük yaşamıma
devam edemem
*Bu virüs ile ilgili haberleri güvenilir
kaynaklardan almalıyım
*Güvenilir kaynaklar dışında her haberi okumak çok
gerekli değildir
*Şu an öldürme oranı normal gripten ve riskli pek
çok hastalıktan az
|
Riskle orantılı normal düzeyde korku
|
*Zaten dikkat etmem gereken hijyen
kurallarına dikkat etmek
*Bu virüsle ilgili haberleri güvenilir kaynaklardan
takip etmek
*Bağışıklığı güçlendirme
*Yeterli dinlenmek ve uyumak
|
Gallagher’in Sinclair’den
aktardığına (2020) göre bilişsel davranışçı açıdan korona virüs nedeni ile
'hastalanacağım' düşüncesinin, 'hastalanacağım düşüncesine kapılıyorum' düşüncesi
ile yer değiştirmesini sağlamak bile kaygının belli oranda azaltılabilmesi
konusunda etkili olabilir.
Bilişsel davranışçı açıdan bir
olay, tehlike ve risk hakkında ne düşündüğümüzü kontrol edebiliriz. Daha
rasyonel düşünme kaygıyı yönetmede etkili olabilir. Korona virüs hakkında
kaygılı olmak ruh sağlımızın bozuk olduğu anlamına gelmez. Ancak bu kaygı
günlük yaşamımızı, günlük işlevselliğimizi bozduğunda mutlaka psikolojik destek
alınması önem taşımaktadır.
Koronavirüs konusunda endişeli olan çocuklarla nasıl konuşmak gerekir?
Öncelikle kaygının bulaşıcı
olduğunu unutmayalım. Çocukların duyguları ebeveynlerin duygularından beslenir.
Yetişkinler olarak bizim yüksek düzeyde kaygımız var ise bu çocuklara
geçecektir. Bu nedenle endişeli olsanız da, virüs hakkında konuşurken sakinliği
modellemek önemlidir. Çocuklar bu virüsten ne kadar endişelenmeleri gerektiği
konusunda özellikle çevrelerindeki yetişkinleri referans alacaklardır. Çocukları
dinlemek ve bu salgın ile ilgili kaygılarına saygı duymak ve kaygılanmanın
normal olduğunu kabul etmek gerekir. Normal düzeyde bir kaygının bizi
koruduğunu vurgulamak önemlidir. Ancak aşırı kaygının sağlıklı düşünme ve
tedbir için gerekenleri yapmada engelleyici olduğu üzerinde durulmalıdır.
Çocuklarla bu konuda konuşurken sakin ve ölçülü olmak ve onları zaten her zaman
almamız gereken makul hijyen tedbirleri konusunda bilgilendirmek önemlidir. Çocuklara
bilgi verirken açık ve nesnel bilgi vermek onlara aşırı güvence vermekten daha
değerlidir. Verdiğiniz bilgilerin Sağlık Bakanlığı ve Dünya Sağlık Örgütü gibi
güvenilir kaynaklardan aldığınızı çocuklara söylemek etkili olacaktır. Yine hükümet
yetkilileri, sağlık bakanlığı doktorlarının ve bilim insanlarının bu virüs
hakkında daha fazla bilgi edinmek ve bizi güvende tutmak için çok
çalıştıklarını belirtmek gerekli olabilir. Çocukların özellikle sosyal medyadan
bu virüs ile ilgili güvenilir olmayan haberlerle etkileşimini sınırlamak
yerinde olacaktır. Özellikle küçük çocukların virüsle ilgili haber yayınlarını doğrudan
dinlememesi gerekir. Bu haberlerden ebeveynlerin çocukların bilmesi gerekenleri
seçip, süzüp daha uygun bir şekilde çocuklara aktarması uygun olacaktır. Ebeveynler
çocuklarının yaşına, bilgi işleme stiline ve virüsle ilgili haberlere maruz
kalmasına bağlı olarak yaklaşımlarını uyarlamalıdırlar. Bu konuda ergenler
tartışmaya daha açık olabilir. Çevrimiçi veya okulda salgın hakkında bilgiye
maruz kalmış olan ergenlerin salgın hakkında ne düşündüklerini veya özellikle hangi
durumlardan endişe duyup duymadıklarını sormak ve ardından durumla ilgili kendi
düşüncelerinizi paylaşmak etkili olabilir. Manning-Schaffel’e (2020) göre, ebeveynler
ve eğitimciler koronavirüsü, gerçeği kurgudan ayırmak için haber ve medya
okuryazarlığı becerileri geliştirme konusunda çocukla birlikte çalışma fırsatı
olarak bile düşünebilirler.
Endişeli çocukla empati kurmak,
bilgilendirmek, şimdiye odaklanmak, abartmadan alınması gereken tedbirleri
konuşmak önemlidir. Konuşurken kaygılanmasına saygı duyduğunu belirtmek için ““Yeni
bir hastalık ortaya çıktığında, o hastalık hakkında her şeyi bilmediğimiz
korkutucu olabilir” vb. şeyler söyleyebilirsiniz. Ancak bunlara rağmen endişeler çocukların
günlük işlevselliğini bozmaya başladı ise örneğin uyku sorunları yaratıyor veya
okula devam etmeyi etkiliyorsa, bir profesyonelden yardım istemek en doğrusu
olacaktır.
Birçok ebeveynin, bu salgın
hakkında çocuklarına nasıl güvence verebilecekleri ve onları endişelendirmeden nasıl
bilgilendirebilecekleri konusunda müşavirliğe ihtiyacı vardır veya olacaktır. Peki
virüs hakkında çocukların ne bilmeleri gerekiyor ve kaygı düzeylerini
yükseltmeden riski anlamalarına nasıl yardımcı olabilirsiniz?
Bu konuda Fairfax County Devlet
Okulları (FCPS) örneğinde olduğu gibi “……………………Okulu,
koronavirüs (COVID-19) salgınını dikkatle takip ediyor. Sağlık Bakanlığı
açıklamalarını yakından takip ediyor ve
halk sağlığı profesyonellerinden öğrencilerimizin, çalışanlarımızın ve
topluluğumuzun sağlığını ve güvenliğini korumak için atmamız gereken adımlar
konusunda rehberlik alıyor. Şu anda, okulumuzda
çocukların bu konuda etkin bilgilendirilmesi, kişisel hijyenleri ve okul
hijyeni için tüm tedbirler alınıyor” benzeri bir uyarının okulda velilerin
görebileceği yerlere asılması ve hatta internet sitesine konulması velilerin
endişelerinin doğru yönetilmesi bakımdan önemli olabilir.
Bu virüs ile ilgili çocukların
sorabileceği muhtemel sorular ve verilebilecek sakin, ölçülü cevaplar aşağıdaki
gibi olabilir:
Koronavirüs nedir?
Koronavirüs, insanları hasta
hissettirebilen bir tür mikroptur. Grip hastalığının (siz / sınıf arkadaşınız /
çocuğunuzun tanıdığı herkes) nasıl hissettiğini hatırlıyor musun? Grip olmak ile
benzerlik gösterebilir. Bazı insanlar kendilerini biraz hasta hissederler. Bazı
insanlarda ise ateş ve öksürük olur. Bazen bu öksürük kolayca nefes almayı
zorlaştırabilir. Bu nedenle en temel belirti yüksek ateş ve öksürüktür
diyebiliriz. Ancak her ateş ve öksürük koronavirüs nedeni ile olmayabilir. Bu
konuda sağlık kuruluşları bize en iyi şekilde yardımcı olmak için vardır.
Koronavirüse nasıl
yakalanırız?
Virüs, grip veya soğuk algınlığı
veya öksürük gibi yayılır. Koronavirüsü olan bir kişi hapşırır veya öksürürse,
vücudun içindeki mikroplar vücudun dışına gelir. Bu hapşırma ve öksürükler
havaya mikrop taşıyan küçük damlalar gönderebilir. Yine de, bu mikropların
başka bir kişinin vücuduna girmek ve başka birini hasta etmek için çok fazla
yol kat etmesi gerekecektir. Virüslerin birçoğu bu yolculukta zaten ölür. Ancak
yine de sık dokunduğumuz yerlerde bizi hasta edebilecek kadar kalabilirler.
Sağlıklı bir insanın hapşırma ve öksürüklerden çıkan mikropların olduğu yerlere
dokunması ve ardından ağızlarına, gözlerine veya burunlarının içine dokunmaması
gerekir. Çünkü ağız, burun ve göz bu mikropların vücuda girebileceği yerlerdir.
Hapşırma veya öksürme
durumlarında elimize değil de dokulara mendil vb. veya dirseğinize hapşırın,
öksürün. Bu mikropların seyahat etmesini ve diğer insanları hasta etmesini
önlemeye yardımcı olur. Bu bakımdan ellerimizi yıkamak önemlidir. Ellerinizi yıkadığınızda, yavaşça 20'ye kadar
saymayı unutmayın. Ellerinizi ağzınızdan, gözlerinizden ve burnunuzdan uzak
tutmaya çalışın. sosyal ilişkilerimizde selamlaşma, öpüşme, sarılma gibi ritüellere
yeni yollar bulmak önemli ve basit çözümlerdir. Sağlık Bakanlığı ve Dünya
Sağlık Örgütü'ne (WHO) göre, Koronavirüs riskini azaltmak yapmamız gereken
basit temizlik kurallarına uymaktır. Ellerimizi daha sık ve özenli yıkamak,
ortak olarak kullanılan mekanlarda (kapı tokmağı, televizyon kumandası ve lamba
anahtarları gibi) dezenfekte etmek önemsenmelidir.
Bağışıklık sistemimizin en iyi
şekilde çalışması için kendimizi sağlıklı tutmaya daha fazla özen
göstermeliyiz. Çeşitli meyve ve sebzeleri tüketmek, düzenli egzersiz yapmak ve
evimizi, işyerimizi havalandırmak gibi basit önlemleri artırmak gereklidir.
Özellikle grip ve zatürre gibi hastalıklardan kendimizi korumalıyız. Çünkü
bağışıklık sistemini zayıflatan bu hastalıklar koronavirüse karşı daha zayıf
olmamıza neden olur. Bu tür hastalık belirtileri yaşadığımız zaman kendimiz baş
etmeye çalışırken, doktora da gitmeliyiz. Çünkü ilaç tedavisi ve ya tıbbi
değerlendirme sonucu doktor kontrolü gerekebilir. Bu değerlendirmeyi sağlık
birimlerinin yapması daha sağlıklı bir yoldur.
Neden bazı insanlar
maske takıyor? Ben de maske takmalı
mıyım?
Maskeler, mikropları başkalarına
bulaştırma riski olan hasta insanlar içindir. Maskeler ayrıca doktorlar ve
hemşireler gibi tıbbi personel virüse yakalanmış insanları tedavi derken kendilerini
korumak için takarlar. Ancak bizim şimdilik maske takmanıza gerek yok. Dünya
Sağlık Örgütü ( WHO ) sadece öksürme veya hapşırma durumunda veya COVID-19
(Koronavirüs) olan birine bakıyorsanız maske takmanızı öneriyor. Aksi takdirde
sağlıklı bireyler, koruyucu bir önlem olarak maskelerin kullanımından bir fayda
sağlamayacaktır. Maske takmak, yanlış kullanım, maskenin kötü hijyeni ve
yüzünüzle daha sık temas nedeniyle virüsün bulaşma riski artırabilir. Bunun
gibi aşırı ve gereksiz önlemler almak, gerçekte olduğundan daha yüksek risk
altında olduğunuza inanmak kaygı düzeyini arttırabilir.
Koronavirüsten insanlar
ölebilir mi?
Virüse yakalayan çoğu insan,
tıpkı gripte olduğu gibi ölmedi. Doktorlar hasta hisseden herkese yardımcı
olmak ve onları tedavi etmek için çok çalışıyorlar. Herkesin ihtiyaç duyduğu
yardımı aldığından emin olmak ve virüsün yayılmasını önlemek istiyorlar. Önemli
olan, sevdiğiniz şeyleri yapmaya devam etmeniz ve koronavirüs ile ilgili
tedbirli olmanız ancak aşırı endişe ve paniğe kapılmamanızdır. (Bir rutinin
sürdürülmesi çocuklara güvenlik duygusu sağlayabilir).
Kaynaklar
CHOCChildrens. (2020). 7 Ways To Help Kıds Cope Wıth
Coronavırus (Covıd-19) Anxıety. https://blog.chocchildrens.org/7-ways-to-help-kids-cope-with-coronavirus-covid-19-anxiety/,
erişim: 10.02.2020)
Daniels, J. (2020). Coronavirus: how to stop the anxiety
spiralling out of control. (https://theconversation.com/coronavirus-how-to-stop-the-anxiety-spiralling-out-of-control-133166,
erişim: 10.02.2020)
Dell, A. (2020). How to talk to your children about
coronavirus. (https://www.abc.net.au/news/2020-03-04/how-to-talk-to-children-about-coronavirus/12020324,
erişim: 10.02.2020)
Ducharme, J. (2020). How to Talk to Your Kids About the
Coronavirus. (Outbreakhttps://time.com/5776857/how-to-talk-to-kids-coronavirus/,
erişim: 10.02.2020)
Ehmke, R. (2020). Talking to Kids About the Coronavirus. (https://childmind.org/article/talking-to-kids-about-the-coronavirus/,
erişim: 10.02.2020)
Gallagher, S. (2020). Coronavirus: How to curb your anxiety
about Covid-19 virus according to psychologists.( https://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/coronavirus-anxiety-how-to-tackle-a9370106.html,
erişim: 10.02.2020).
Manning-Schaffel, V. (2020). How to talk to your kids about the coronavirus
(and ease their fears). (https://www.nbcnews.com/better/lifestyle/how-talk-your-kids-about-coronavirus-ease-their-fears-ncna1129851,
erişim: 10.02.2020)
Simpson, A. (2020). How to Talk to Your Anxious Child About
the Coronavirus. (https://www.psychologytoday.com/us/blog/anxiety-is-not-the-boss/202002/how-talk-your-anxious-child-about-the-coronavirus,
erişim: 10.02.2020)
Sperling, J. (2020). https://www.health.harvard.edu/blog/how-to-talk-to-children-about-the-coronavirus-2020030719111,
erişim: 10.02.2020)
Timsit, A. (2020). The psychology of coronavirus fear—and
how to manage it. https://qz.com/1812664/the-psychology-of-coronavirus-fear-and-how-to-overcome-it/,
erişim: 10.02.2020)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder