3 Ekim 2020 Cumartesi

Okul Öncesi Dönem Çocukları İçin Gelişimsel Bibliyoterapi

 

Bibliyoterapi çocuklara, kendilerine benzer bir ikilemi başarıyla çözen karakterler hakkında hikayeler okumalarını sağlayarak sorunların üstesinden gelmede yardımcı olabilir. Çocuklar bu yolla kendilerini tanıyabilirler ve iç görü kazanabilirler.  Çocuklar çocuk edebiyatı yardımı ile ayrılık, hastalık, ölüm, yoksulluk, engellilik, yabancılaşma, afet, savaş vb. gibi pek çok sorunla ilgili düşünmeye ve olası çözümler üretmeye teşvik edilebilir. Bibliyoterapi çocukların kendi ihtiyaçlarını ve deneyimlerini tanımalarına yardımcı olabilir. Çocuklar genellikle duygularını tanımlamakta ve iletmekte zorlandıklarından öyküler, açık tartışmayı ve kendini anlamayı kolaylaştırabilir (Davies, ?).

 Bireyi tanımada ve ona iç görü kazandırmada kullanılabilecek bibliyoterapi 4 süreci öne çıkarmaktadır. Bunlar (Morawski, 1997):

1-Özdeşleşme: Birey okuduğu karakterler üzerinden kendileri ile uygun olan benzerlikleri ya da farklılıkları gözlemleyip bu karakterler ile yaşanılan sorunlar ve kişilik özelliklerinin özdeşleştiğini düşünürler. Kendilerini benzettiği karakterler üzerinden gözlemi aracılığıyla düşüncelerini ve davranışlarını da sorgulamaya başlarlar.

2-Katarsis: Özdeşleşmede olduğu gibi seçilen karakterler üzerinden düşünce ve davranışlarının yanı sıra duygularıyla da özdeşim kurulmaktadır. Seçilen hikayedeki karakter üzerinden o ana kadar bastırılan ya da fark edilmeyen duygular katarsis esnasında ortaya çıkabilir. Duygunun dışavurum şekli ise seyirci ya da okuyucu tarafından gülme ve ağlama şeklinde ortaya çıkarak danışan için rahatlama sağlayabilmektedir

3-İçgörü: Çocuk okuduğu ya da dinlediği hikayede özdeşim kurduğu karakterin düşünce, davranış ve deneyimleri üzerinden sorunu ele alışı ve sorununu çözme şekline bakarak özdeşim kurduğu karakteri rol model haline getirebilir ve özdeşim kurduğu karakter üzerinden içgörü kazanabilir

4-Bütünleşme: Danışanlar yaşadıkları sorunları sadece kendilerinin yaşamadığını, sorunun sadece kendisine özgü olmadığını anlar. Başkalarının da aynı sorunları yaşadığını fark edip kendi çözüm yollarını aramaya başlarlar. Bu bir çeşit evrensellik yani yalnız olmadığı duygusu oluşturur.

 Özenle seçilmiş tematik kitapları kullanarak öğretmenler zor durumlarla karşılaşan öğrencilere yaşam sorunlarıyla başa çıkma konusunda yardımcı olabilirler(Rozalski ve diğerleri, 2012). Bir teknik olarak bibliyoterapinin hem sınıfta hem de çocuk terapisinde etkili olduğu kanıtlanmıştır (Borders & Paisley, 1992; Lenkowsky, 1987). Schlichter ve Burke (1994) iki bibliyoterapinin iki kullanım biçimi olduğunu söylemiştir. Bunlardan biri klinik diğeri ise gelişimsel bibliyoterapidir. Klinik bibliyoterapi, bu konuda eğitimli ruh sağlığı uzmanları tarafından, terapi süreçlerinde ve tedavi sürecinde derin problemlerle ilgilenir. Gelişimsel bibliyoterapi ise; sorunları bir sorun haline gelmeden önce tahmin etmek için kullanılır. Örneğin, anaokulunuzla birinci sınıfa gitmekten korkan bir çocuk hakkında bir hikaye okumak gelişimsel olarak uygundur ve bazı korkularını gidermede yardımcı olabilir. Bu tip bibliyoterapi, normal gelişim aşamalarında ilerleyen ve yaşları veya deneyimlerine göre, alt ıslatma, kâbuslar veya arkadaşlar arasındaki çatışmalar ile ilgili konularda bir keşiften faydalanabilecek çocuklarda yararlıdır. Gelişimsel bibliyoterapi öğretmenler hatta ebeveynler tarafından kullanılabilir (Rizza, 1997). Bibliyo terapinin okul dönemde öğretmen veya rehber öğretmenler tarafından kullanımına Akgün ve Benli (2019) tarafından yapılan “Okul Öncesi Dönem Çocuklarla Bibliyoterapi: Bir uygulama örneği” çalışmasından yararlanarak detaylı bir önek çalışma sunmadan önce ebeveynler tarafından da kullanımına bir örnek verelim. Bu örnek Roches (2011)’in anlatımından uyarlanmıştır:

 Oğlum 3 gece yarısı tuvalete kalkıp kendi yatağını terk ederek yanıma geliyordu.  “Tek başıma kendi yatağımda yatmak istemiyorum! Uyuyamıyorum! Beni yanına al! ” diyerek uyku konusunda sorunlar çıkarıyordu. Bu sorunu çözmek ve ona nasıl davranacağımı öğrenmek için ebeveynlere yönelik bazı kitaplar araştırdım. Bu araştırma sırasında bir kitap buldum, ancak bu kitap ebeveynler için değil, çocuklar içindi. Kitap, Carol Roth ve Valeri Gorbachev'in “Küçük Tavşan'ın Uykusuz Gecesi ( orijinal adı: Little Bunny’s Sleepless Night)” kitabıydı. Kitapta oğlum gibi uyku sorunları yaşayan “Küçük Tavşan”’dan bahsediliyordu. Bu tavşan geceyi kendi yatağını terk edip bir ayı, bir kirpi ve bir kokarca olan arkadaşlarını ziyaret ederek geçiriyordu.

Bu tavşan bu biçimde arkadaşlarının uykusunu bozsa ve uyku problemi yaşasa da sonunda deneme yanılma yoluyla kendi rahat yatağının en mükemmel uyku yeri olduğunu keşfediyordu. Bu kitabı aldım ve oğluma  kitabı okudum. Bu okuma birkaç gece sürdü. Oğlumla küçük tavşanın kendi yatağında uymayı keşfetmesi üzerine konuştuk. Bir hafta içinde oğlumun gece dolaşmaları ve beni rahatsız etmeleri azaldı ve sorun çözüldü. Bu sayede Pozitif Çocuk Rehberliği'nin  (Positive Child Guidance) yazarı Darla Ferris Miller’ı okudum. Darla Ferris Miller'e göre, bibliyoterapi; çocukların kendileri için duygusal kargaşa yaratan sorunlarla başa çıkmalarına yardımcı olabilir. Aynı zamanda davranış problemlerini önleme ve çözmede çok etkilidir. İyi seçilmiş bir kitapla, ebeveynler ve öğretmenler, çocukların yeni bir kardeş doğumu, anaokuluna başlama, ruh hallerini yönetme, arkadaşlarla çatışmalar ve hatta uyku sorunları gibi okul öncesi çocuklara yaygın olarak görülen sorunlarla başa çıkmalarına yardımcı olabilir”

 Roches (2011)’ın aynı yazısında çocuklara bibliyoterapinin kullanımına bir başka örnek de şöyle verilmiştir:

 “Komşumun 4 yaşındaki oğlu, çok fazla endişeli olmasına rağmen, yaklaşan bademcik ameliyatı hakkında ailesiyle konuşmayı reddetti. Annesi konuyu doğrudan takip etmek yerine, “endişeyle ameliyat bekleyen bir kaplumbağa hakkında” bir kitap okudu. Hikâyeyi, kaplumbağanın duyguları ve hastane prosedürünün ayrıntıları ile ilgili açık uçlu sorularla zenginleştirdi. Balon ve çiçeklerle çevrili olan yatağında sık sık gülümseyen kaplumbağanın resimlerini çizmeye oğlunu teşvik etti. Duyguyu işlemek için gerçeklere yönelik bilgi ve fırsatlar sunmanın düşük stresli yöntemi bibliyoterapinin ile çocuğunun korkularını ortadan kaldırmak için önemli yol kat etti.”

 Bibliyoterapinin çocuklar için kullanım amaçları aşağıdaki gibi sıralanabilir (Davies, ?):

·      Duygularını tanımlamak ve doğrulamak,

·      Diğer çocukların kendilerine benzer problemleri olduğunu fark etmek, (yalnız olmadığı ve evrensllik duygusu),

·      Tartışmayı ve paylaşma teşvik etmek,

·      Düşünmeyi ve öz farkındalığı teşvik etmek,

·      Olası başa çıkma becerilerini ve çözümlerini keşfetmek

·      Yapıcı bir hareket tarzına karar vermek.

 Danışmanlar  ve öğretmenler bibliyoterapiyi nasıl kullanabilir? (Davies, ; Akgün ve Benli, 2019)

 Öncelikle bireylerin veya grubun ihtiyaçlarını belirleyin. Öğrencinizin veya öğrencilerinizin yaşayabileceği duygusal ve gelişimsel zorluklar veya talihsiz durumlarla ilgili literatür taraması yapın. Üzerinde çalışacağınız çocuk edebiyatı eserini kullanmadan veya tavsiye etmeden önce okuyun.  Yüksek sesle okumayı veya bir çocuğu belirli bir öykü veya kitaba yönlendirmeyi seçerseniz, çocuğun yaşı, cinsiyeti, olgunluğu ve geçmiş deneyimleri için uygun olduğundan emin olun. Hikayedeki karakterler ve çizimler gerçekçi olmalı ve problem çözmeyi içermelidir. Bir çocuğu veya çocukları sürece dahil etmek için bir yöntem seçin. Bir çocuğa veya küçük veya büyük çocuk gruplarına hikayeyi sesli okuyun. Bibliyoterapiyi benzer endişeleri olan çocukları küçük gruplar halinde toplayarak grupla da kullanmak mümkündür.

 Süreçte açık uçlu sorular sormak, hikayeyi tekrar anlatmak, rol yapmak, kukla kullanmak, tepkiler yazmak, düşünceleri kaydetmek ve / veya çocukların aşağıdakileri keşfetmesine yardımcı olmak için çeşitli sanat malzemeleri kullanmak gibi  hikayeyi okumayı takip eden faaliyetleri tasarlayın:

 ·        Diğer çocuklar benzer koşullarla karşı karşıya kaldıklarında benzer duygulara sahiptirler;

 ·        İkilem yaşayan sadece kendileri değil; tüm çocuklar hayatlarında bazı zorluklarla karşılaşırlar;

 ·        Herkesin güçlü ve zayıf yanları vardır ve kendi kendini değerlendirme yoluyla çocuklar bunları fark edebilir;

 ·        Bir problemle yüzleşmek sorunu çözmek için ilk adımdır;

 ·        Bir ikilemle başa çıkmanın çeşitli yolları vardır ve bir eylem planına karar verebilirler ve

 ·        Bir sorunu çözmek zaman alır; ilk başta başarısız olurlarsa, denemek için başka bir şey düşünmeleri gerekir.

 Gerekli görüldüğünde, çocukların ebeveynlerini sürece dahil edin. Öğrencilerin duyguları ve özel zorlukları ile başa çıkmalarına yardımcı olacak ek okuma seçimleri ve / veya aktiviteleri için önerilerde bulunun.

 KAYNAKLAR

Borders, S., & Paisley, P. O. (1992). Children’s literature as a resource for classroom guidance. Elementary School Guidance & Counseling, 27, 131-139.

(Davies, L. ?). Using Bibliotherapy with Children. (http://www.kellybear.com/TeacherArticles/TeacherTip34.html, erişim: 16.01.2020)

Morawski, C. M. (1997). A role of bibliotherapy is in teacher education. ReadingHorizons, 37, 243-259.

Lenkowsky, R. S. (1987). Bibliotherapy: A review and analysis of the literature. The Journal of Special Education, 21, 123-132.

Roches, R. D. (2011). Ages & Stages: Finding Comfort in Books How to Use Bibliotherapy With Your Young Child. (https://washingtonparent.com/articles/1107/pep.php, erişim: 16.01.2020)

Rizza, M. (1997). A Parent’s Guide to Helping Children: Using Bibliotherapy at Home. https://nrcgt.uconn.edu/newsletters/winter972/#, erişim: 16.02.2020)

Rozalski , M. ve Diğerleri (2012). Bibliotherapy: Helping Children Cope with Life's Challenges. (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00228958.2010.10516558?src=recsys, erişim: 16.01.2020)

 

 

Hiç yorum yok: