3 Ekim 2020 Cumartesi

Çocuklarla Çalışırken Çizimlerden Yararlanma: Kinetik Okul Çizimi (KOÇ)

 

Çocukların özgüvenlerini, duygularını, sosyal ilişkilerini göstermeleri için etkili bir yol yeterlilik ve diğer gizli kişilikleri ve bu açıkça nasıl gösterir çizim çocuk sorunlarını belirleme ve bulma konusunda önemli bir rol oynar. Çizim yapmak, çocukların yaşamında terapötik bir işleve de sahiptir (Edwars, 2016).

 Goodenough Harris Çizim Testi (GHDT), Draw-A-Person testi (DAP), Ev-Ağaç Kişi (SDP) testi, Kinetik Aile Çizimi tekniği (KAÇ), Kinetik Okulu Çizim tekniği (KOÇ) vb.leri olmak üzere resim çizimleri ile ilgili pek çok test vardır. Bunlarla ilgili özet bilgiler aşağıda verilmiştir (www.minddisorders.com/Del-Fi/Figure-drawings.html#ixzz5yjMXUfmg):

 Goodenough tarafından 1926'da geliştirilen Draw-A-Man Testi ilk resmi şekil çizme testidir. Çocuğun çizim kalitesine yansıyan bilişsel ve entelektüel yeteneklerini tahmin etmek için kullanıldı. Test daha sonra 1963'te Harris tarafından Goodenough Harris Çizim Testi (GHDT) olarak revize edildi, bu da detaylı bir puanlama sistemi içeriyordu ve erkeklerin, kadınların ve kişisel çizimlerin çizilmesine olanak sağladı. Puanlama sistemi öncelikle çocuğun bilişsel olarak olgunlaşma şeklini yansıtıyordu. GHTD, üç ila 17 yaş arasındaki çocuklar için uygundur, ancak üç ila 10 yaş arası çocuklar için en faydalı olduğu bulunmuştur.

 Draw-A-Person testi (DAP), Machover tarafından 1948'de geliştirilmiştir ve çizimlerin teste katılanların kaygılarını, dürtülerini, özgüvenini ve kişiliğini nasıl yansıttığına odaklanarak, figür çizimlerini daha yansıtıcı bir şekilde kullanmıştır. Bu testte, çocuklardan önce bir kişinin resmini çizmeleri istenir. Daha sonra, ilk çekilişin karşısındaki cinsiyetten birinin resmini çizmeleri istenir. Bazen çocuklardan ayrıca kendinden ve / veya aile üyelerinden bir resim çizmeleri istenir. Sonra, kendileri ve çizimleri hakkında bir dizi soru soruldu. Bu sorular, çizimlerdeki insanların ruh halleri, tutkuları ve iyi ve kötü nitelikleri ile ilgili olabilir. DAP'taki resimler ve sorular çocuğun kaygıları, dürtüleri hakkında bilgi vermek içindir. ve genel kişilik. DAP, günümüzde en sık kullanılan şekil çizme testidir. Yetişkinlere uygun bir skorlama sistemi 1993 yılında Mitchel, Trent ve McArthur tarafından geliştirilmiştir.

 Ev-Ağaç Kişi (SDP) testi 1948 yılında Buck tarafından oluşturulan, bir ev, bir ağaç ve bir kişi çizmek için deney taker gerektiren bir benlik algısı ve tutumlarını bir ölçü sağlar. Evin resminin , çocuğun ailesine karşı olan duygularını çağrıştırması gerekiyor . Ağacın görüntüsünün, güç veya zayıflık duyguları uyandırması gerekiyordu. Kişinin resmi, diğer şekil çizme testlerinde olduğu gibi, çocuğun benlik kavramı ile ilgili bilgileri ortaya çıkarır. HTP, çoğunlukla çocuklara ve ergenlere verilse de, üç yaşın üzerindeki herkes için uygundur.

 1970 yılında Burns ve Kaufman tarafından geliştirilen Kinetik Aile Çizimi tekniği (KFD), teste katılanların tüm ailesinin bir resmini çizmesini gerektirir. Çocuklardan kendileri de dahil olmak üzere ailelerinin bir resmini çizmeleri istenir. Bu resim, çocuğun ailesine ve genel aile dinamiğine karşı tutumlarını ortaya çıkarmak içindir

 Kinetik Okulu Çizim Tekniği

 Kinetik Okulu Çizim tekniği (KOÇ) 1974 yılında Prout ve Phillips tarafından geliştirilmiştir. Çocuğun kendisinin, bir öğretmenin ve bir veya daha fazla sınıf arkadaşının resmini çizmesini gerektirir. Bu resim, çocuğun okuldaki insanlara ve okul ortamındaki işleyişine karşı tutumlarını ortaya koymak içindir. KOÇ öğrencinin okul ve sınıfta kendine dönük algıları, diğer öğrencilerle ilişki ve etkileşimleri, akran ilişkileri ve hatta akran zorbalığı, okula ilişkin tutumları okul etkinlikleri hakkındaki görüşleri, öğretmenlerle olan ilişkileri olmak üzere pek çok bilgi verebilir. Öğrencinin okul algısını tanımlayan bir teknik olarak kullanılabilir. KOÇ, 5- 13 yaş aralığında etkili sonuçlar verebilir. Çizim için boş kağıt, kalem ve renkli kalemler kullanılmalıdır. Çizme aşaması 20 dk sürebilir.

 Kinetik Okulu Çizim Tekniği Yönergesi

 “Bir okul resmi çiz. Kendini öğretmenini ve bir veya birkaç arkadaşınız çiz. Herkese bir şeyler yaptır. Kendini, öğretmenlerini, bir veya iki arkadaşını çizmeyi ve herkese bir şeyler yaptırmayı unutma”  (Muro ve Diğerleri, 2016, s.229)

 Çizim bitiminde sorulacak sorular ile öğrenci ile çizim üzerinde konuşulur. Sorular çizilenlerin anlatılmasını isteyen resmin geneli hakkında olabileceği gibi her bir şekil ile ilgili de olabilir. Sorular şöyle olabilir:

En temel soru: Bana bu resmi anlatır mısın?

1. Bu resimdeki her kişiyi tanımlayabilir misin?

2. Neredeler?

3. Ne yapıyorlar? Yaptıkları eğlenceli mi?

4. Bu okulun / sınıfın en çok hoşuna giden yanları neler?

5. Bu okulun ya da sınıfın hoşlanmadığın yanları neler?

6. Bu okulda ya da sınıfta neleri değiştirmek isterdi?

7. Buradakilerin (okuldaki / sınıftakilerin) birbirleri ile arası nasıl?

8. Bu okulda/sınıfta en iyi / en az kiminle anlaşırsın?

9. Bu resimdekiler gelecekte neler yapmayı planlıyor?

10. Bu çalışmayı yapanlar neler hissediyor?

 Bu soruların yanında daha derinlikli projektif sorular da sorulabilir. Blâck's’e göre bu soruların bazıları şöyle olabilir (Zians, 1997):

Bu okulda bir şeyden kurtulmak isteseydin bu ne olurdu?

Bu okulda yaptığınız en iyi şey nedir?

Bu okulda hangi sorunları yaşıyorsun?

Bu okulda en çok sevdiğin şey nedir?

 KOÇ yorumu öğrenci ile ilgili gözlemler ve diğer bireyi tanıma tekniklerinden elde edilen bilgilerle bütünleştirilerek yorumlanmalıdır.  KOÇ yorumlanırken şekiller, renkler, figür karekteristikleri, kağıdın kullanılan konumu, sınırlar, mesafeler üzerine yoğunlaşılmalıdır.  Okulun içinde mi yoksa dışında mı çizim yapıldı. İçimde insan figürü sayısı, öğretmen veya arkadaş olup olmaması, yapılan etkinlik, etkinliğe çizimi yapan öğrencinin kendisini dahil edip etmemesi durumları üzerinde değerlendirme yapmaya değerdir.  Okul, sınıf, öğretmen, arkadaş veya yapılan etkinlikte etkinliği yapanlar ile çizimi yapan öğrenci arasındaki mesafe ve hatta araya çizilen figürler önemsenmelidir.

 Kaynaklar

 1. Edwards, B. (2016). Analysis and Interpretation of Children’s Drawings (Research Project). http://premisrecerca.uvic.cat/sites/default/files/webform/tr_finished_finished_finished_finished_uvic.pdf , (Erişim:06.09.2019).

2. Groth-Marnat, Gary. Handbook of Psychological Assessment 3rd edition. New York: John Wiley and Sons, 1997.

3. Kline, Paul. The Handbook of Psychological Testing. New York: Routledge, 1999.

4. Krieger, A,I. (2014). Kinetic Family Drawing Comparisons of Students who are Deaf with Signing Parentsand Students who are Deaf with Non-signing Parents. Master of Art in Art Therapyin the Herron School of Art and Design Indiana University.

5. Muro, J. Ve Diğerleri (2016). İlk ve Ortaöğretim Kurumlarında Rehberlik ve Danışma: Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi.

6. Vass, Z. (2012). A psychological interpretation of drawings and paintings. The SSCA Method: A Systems Analysis Approach. Budapest: Alexandra.

7. Vass, Z. (2012). A psychological interpretation of drawings and paintings. The SSCA Method: A Systems Analysis Approach. Budapest: Alexandra.

8. Zians, A. W. (1997). A Qualıtatıve Analysıs Of How Experts Use And Interpret

Tee Kınetıc Sckool Drawıng Teceınıque.   A thesis siihnitted in conformity with the requireaients

for the deqree of master of arts Del-nt of Etiman Developnent and Applied Psychology

Ontario ïnstitute for Studies in Education of the University of Toronto. (https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/15107/1/MQ51570.pdf (Erişim: 06.09.2019)

 

 

Hiç yorum yok: